fbpx
  • Wokół marketingu - inspiracje i porady

  • 1
Centrum handlowe, ikonki kanałów komunikacji: email, vms, sms

Zakaz handlu w niedzielę funkcjonuje już od ponad roku. Mimo to, my sami często łapiemy się na tym, że nadal nie wiemy czy dana niedziela jest handlowa, czy nie. Też tak macie? Handlowe, czy nie – niedziele mają duży potencjał do komunikacji z klientami. Powiadomienia SMS, VMS, czy nawet email z taką informacją mogą wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w tym okresie. Jak to zrobić? Mamy dla was gotowy plan w 3 krokach!

Jedni tracą, inni zyskują

Zakaz handlu w niedzielę przewiduje, jak wiadomo, odstępstwa. W rezultacie mamy stacje benzynowe z rozszerzonym asortymentem, galerie handlową będącą dworcem i część najemców, których zakaz nie obowiązuje. Informując klientów o tym, że twoja lokalizacja jest czynna w daną niedzielę, nie stracisz dziennego utargu i zwiększysz liczbę klientów w tym dniu.

Z danych Retail Institute wynika, że przez zakaz handlu w niedzielę centra handlowe straciły łącznie do tej pory aż 9 mln klientów. Dyskonty natomiast zwiększyły swoje obroty o ponad 7%, a utarg na stacjach paliw wzrósł aż o blisko 30%.

Wykorzystaj niedziele w pełni

Niezależnie od tego, czy odstępstwa od zakazu handlu obowiązują twój sklep, czy nie – wyciśnij z niedzieli ostatnie soki. Miej z tyłu głowy fakt, że wciąż duża liczba klientów nie pamięta, która niedziela jest handlowa, a która nie. Co więcej zapominają gdzie mogą zrobić zakupy nawet w tą niehandlową niedzielę. To całe zamieszanie można sprytnie wykorzystać w komunikacji z klientem i tym samym zwiększyć obroty.

O czym komunikować jeśli handlujesz w niedzielę?

Możliwości jest bardzo dużo. Możesz wysyłać swoim klientom powiadomienia SMS, VMS oraz email z:

  • przypomnieniem o tym, że w twoim sklepie zrobią zakupy w daną/ lub każdą niedzielę miesiąca bez konieczności stania w długich kolejkach w sobotę,
  • przypomnieniem o otwartych lokalach usługowych, które nie są objęte zakazem handlu np. kina, restauracje, sale zabaw dla dzieci, galerie sztuki,
  • informacją o lokalizacjach typu dworzec, stacja benzynowa gdzie klienci mogą zrobić zakupy w każdą niedzielę. UWAGA! Jeśli posiadasz sklep w takiej lokalizacji, możesz wykorzystać geotargetowanie, by powiadamiać o otwarciu sklepu klientów znajdujących się w okolicy -> dowiedz się więcej
  • Informacją o możliwości dostawy w niedzielę zamówień składanych przez Internet (handel FMCG z dostawą pod drzwi).

O czym komunikować jeśli twój sklep jest zamknięty w niedzielę?

Możesz wysłać powiadomienie SMS, VMS oraz email z informacją, że najbliższa niedziela jest niehandlowa i zaproś do zrobienia zakupów z wyprzedzeniem np. w piątek oraz sobotę. Możesz też zaoferować klientem specjalne promocje na ten okres, by zwiększyć obroty.

Handel w niedzielę - 3 KROKI KOMUNIKACJI

Poniżej lista 3 kroków, które pozwolą skutecznie dotrzeć z informacją do klientów:

KROK 1 – tydzień przed niedzielą handlową wyślij do całej bazy klientów emaila z przypomnieniem o możliwości zrobienia zakupów w twoim sklepie w kolejną niedzielę.

KROK 2 – 3 dni przed niedzielą handlową wyślij wiadomość głosową VMS o długości 20 sekund do klientów w wieku +55 lat oraz do wszystkich tych, do których dysponujesz tylko numerem stacjonarnym.

UWAGA: by nie spamować, wysyłkę VMS zrób tylko do osób, które nie przeczytały emaila wysłanego kilka dni wcześniej. Takie dane dostarczają narzędzia do email marketingu. Rozwiązania Tide Software dla przykładu pokazują raporty w postaci wskaźnika OR lub CTR (kliknięcie w link), a dla oszczędności czasu umożliwiają także wyfiltrowanie numerów telefonów osób, które nie odczytały emaila -> Dowiedz się więcej

KROK 3 – 1-2 dni przed niedzielą handlową wyślij powiadomienia SMS do tych, którzy nie odczytali emaila i nie odsłuchali wiadomości głosowej VMS

3 kroki - jak powiadomić klienta o handlowej niedzieli

Brak handlu w niedzielę - 3 KROKI KOMUNIKACJI

Jeśli twój sklep jest nieczynny w niedzielę, nadal możesz wykorzystać komunikację związaną z tym dniem do swoich klientów. Część z nich nie pamięta, kiedy sklepy są otwarte a kiedy nie więc możesz śmiało ich o tym informować. Przypomnij im, że twój sklep w najbliższa niedzielę będzie zamknięty i zachęć do zrobienia zakupów z wyprzedzeniem już od piątku.

Planując komunikacje postępuj podobnie jak w przypadku komunikacji dotyczącej handlujących niedziel opisanej powyżej. Jedyne co musisz zmienić to komunikaty. Poniżej znajdziesz infografikę z naszymi pomysłami. Możesz z niej śmiało korzystać.

3 kroki - jak powiadomić klienta o niehandlowej niedzieli

Pamiętaj o zgodach

Przed wdrożeniem zaproponowanych działań upewnij się, że posiadasz odpowiednie zgody na prowadzenie działań marketingowych drogą elektroniczną (SMS i email) i telefoniczną (VMS). Zwróć uwagę, by narzędzia do masowej komunikacji, pozwalały łatwo gromadzić dane i zgody przez: strony internetowe, rozmowy telefoniczne, czy ankiety oraz pozwalały bezpiecznie je przechowywać. Jeśli szukasz narzędzi spełniających wymogi RODO pod kątem zarządzania zgodami i przetwarzania danych osobowych skorzystaj z usług Tide Software.


Pro-Blogger