fbpx
  • Wokół marketingu - inspiracje i porady

  • 1
Persona - portret osoby odpowiadającej grupie docelowej twojej mark

Zastanawiasz się jak dotrzeć do swoich klientów? Co mówić, żeby przekonać ich do zakupu twoich produktów lub usług? Zanim zrobisz burzę mózgów i wymyślisz działania, o których skuteczności przekonasz się dopiero po realizacji - zrób krok wstecz! Odpowiedz sobie na jedno bardzo ważne pytanie „Kim jest mój klient?”. Nie wiedząc do kogo mówisz, skąd możesz wiedzieć czego ta osoba potrzebuje, co lubi i co ją przekona? Chcesz opierać się na domysłach…OK, ale my zdecydowanie polecamy Ci stworzyć persony swoich klientów.

Persona, czyli kto?

W dużym skrócie i uproszczeniu to po prostu portret osoby odpowiadającej grupie docelowej twojej marki. Czyli potencjalnej osoby, która może chcieć skorzystać z twoich produktów lub usług. Tworząc taki obraz potencjalnego klienta będziesz mieć dużo lepsze zrozumienie jego cech, pobudek, potrzeb, emocji i decyzji. Zwróć uwagę, że nie musi to być tylko jeden portret. Twoimi klientami mogą być różne osoby, które łączy jakiś wspólny mianownik – potrzeba, na którą odpowiedzią jest twoja marka. W takim wypadku powinieneś stworzyć oddzielną personę dla każdej osoby.

Jak powinna wyglądać persona?

Jak najbardziej realnie! Im więcej cech i szczegółów uda Ci się ustalić tym lepiej. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć daną grupę osób, dopasować do niej komunikację i wykluczyć działania oraz hasła, które na pewno do niej nie trafią. Jak to zrobić? Baw się! Wyobraź sobie, że tworzysz wirtualną postać w grze i postaraj się dopracować ją w każdym szczególe. Jak ma na imię, ile ma lat, czym się zajmuje, co robi w wolnym czasie, co lubi, czego nie lubi, jak się ubiera, odżywia, jakich może mieć przyjaciół i rodzinę itp. Jeśli podobnie jak my jesteś wzrokowcem – narysuj sobie każdą personę. Dzięki temu lepiej zapamiętasz każdy profil.

Skąd czerpać wiedzę o personach?

Tworzenie profilu osoby nie musi i w sumie nawet nie powinno opierać się tylko na własnych wyobrażeniach, czy domysłach. Postaraj się uzyskać jak najwięcej informacji o danej grupie. Zapytaj ludzi z wyselekcjonowanej grupy. Możesz zastosować wywiad telefoniczny, posłużyć się systemem do ankietowania, a nawet zaprosić klientów do rozmowy z ankieterem. Znajdź sposób wejścia w buty klienta, postaraj się popatrzeć na rzeczywistość z jego perspektywy. Bez oceniania, bez zbędnych interpretacji. Nie pozwól umknąć szczegółom. To one potencjalnie mogą okazać się najistotniejsze. Pamiętaj, że komuś znajomemu łatwiej sprawić przyjemność, niż zupełnie obcej osobie. Nie pozwól, żeby klient był dla ciebie obcą osobą.

No dobra teorię mamy już za sobą, to teraz bierzmy się do działania. Poniżej mamy dla Ciebie gotową tabelę z przykładowymi pytaniami, które mogą okazać się pomocne przy tworzeniu persony i układaniu spersonalizowanego planu działania, pod konkretne osoby.

Pomocnicze pytanie - poznaj swojego klienta

Omnichannel – oferta szyta na miarę persony

Wiesz już wiele o kliencie, o tym co mu dolega, czego chce. Masz świadomość, co i jak trzeba zrobić w odniesieniu do komunikacji. Nie wystarczy wiedza i dobre chęci. Potrzebne są określone zasoby, dobrze dobrane narzędzia. To dzięki nim będziesz mógł personalizować swoją komunikację pod każdą z wyselekcjonowanych person. Postaw na komunikację ommnichannel, która pozwoli Ci dopasować komunikaty nie tylko pod daną osobę, ale również pod kanał komunikacji. Znajdź godnego zaufania dostawcę i używaj omnichannel do zapewnienia klientom wartości bazującej na tym, co robią, co im przeszkadza, jakich oczekują korzyści. Decydując się na zintegrowanie kanałów będziesz mieć możliwość rozmów telefonicznych z klientami, wysyłania i dobierania poczty elektronicznej, krótkich wiadomości tekstowych i multimediów (MMS i VMS), używania do komunikacji systemu wyboru opcji IVR i innych narzędzi, które pojawiają się stopniowo na rynku. Wybór kanału nie wpłynie na jakość, rodzaj i ilość danych, które zbierzesz i będziesz mógł wykorzystywać.


Pro-Blogger